+40 salonów
+100 ekspertów
+1mln bw
Montaż fotelików Zapytaj konsultanta Kontakt do salonów BW Blog
Szukaj
Foteliki RWF co to znaczy?

Foteliki RWF − co to? Foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy

2019-10-11

Skrót RWF (z ang. Rear Way Facing) oznacza sposób montażu fotelika w samochodzie tyłem do kierunku jazdy. Foteliki RWF zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa podczas podróży przy jednoczesnej gwarancji komfortu jazdy dla małego pasażera. Dowiedz się, czym wyróżniają się foteliki montowane tyłem!


Spis treści:

Czy wiesz, że już w latach 70. XX wieku w Skandynawii udowodniono, że foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy zapewniają małemu pasażerowi większe bezpieczeństwo niż modele montowane przodem? W pozostałych krajach europejskich świadomość wysokiej jakości fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy z biegiem lat wzrosła. Od kilku lat w Polsce foteliki RWF są nie tylko coraz bardziej popularne, ale również zwiększa się ich dostępność i przystępność cenowa.

Fotelik RWF – co to znaczy?

Przyjrzyjmy się, czym jest fotelik RWF. Tego typu fotelik samochodowy montowany jest tyłem do kierunku jazdy. Jest to jednoznaczne z tym, że dziecko siedzi i podróżuje tyłem do kierunku jazdy. Warto wiedzieć, że foteliki RFW są aż pięciokrotnie bezpieczniejsze w porównaniu do tych montowanych przodem!

Zaleca się używanie fotelika RWF dla dzieci do piątego/szóstego roku życia. Czemu? W przypadku zderzenia czołowego skorupa fotelika działa jak tarcza ochronna – dziecko jest „wciskane" w fotel na odcinku od głowy do miednicy.

Dodajmy, że fotelik RWF zazwyczaj posiada zintegrowaną bazę ISOFIX, która umożliwia stabilny, łatwy i prawidłowy montaż w samochodzie. Niektóre modele fotelików RWF mają obracane siedzisko o 90, 180 lub 360 stopni, co ułatwia codzienne korzystanie – wkładanie i wyjmowanie dziecka.

Foteliki RWF zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa

Mity dotyczące fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy

Sposób przewożenia dzieci w samochodzie stał się w ostatnim czasie niezwykle kontrowersyjnym tematem, wokół którego powstało wiele różnorodnych teorii i mitów. Wśród najbardziej popularnych znajdują się takie, które mówią, że dziecko wyrasta z takiego sposobu jazdy, tylko pierwszy fotel mocuje się tyłem, dziecku jest niewygodnie, nic nie widzi i wiele, wiele innych...

Każdy z tych mitów można w niezwykle prosty sposób obalić i skonfrontować z badaniami i wiedzą ekspertów, obserwacją dziecka w trakcie przewożeni czy wszelkimi akcesoriami, które ułatwiają jazdę RWF. Wśród niezwykle popularnych i niemal niezbędnych dodatkowych akcesoriów jest z pewnością lusterko, dzięki któremu rodzice doskonale widzą, co robi dziecko podczas jazdy.

Rodzice nie muszą się również martwić o to, że dziecko wyrasta z takiego fotelika, bo nie mieszczą mu się w samochodzie nóżki. Maluchy mają nieprawdopodobną ilość pomysłów i rozwiązań na każdą zagwozdkę, dlaczego zatem położenie nóżek w samochodzie miałoby być dużym wyzwaniem dla sprytnego malucha?

Foteliki RWF a wypadki drogowe

Wśród wypadków samochodowych najczęstsze są te czołowe. Każdy, kto choć raz przeżył gwałtowne hamowanie, siedząc w samochodzie, doskonale wie, jak ciało człowieka zachowuje się w takiej sytuacji. Zapięte pasy bezpieczeństwa zatrzymują pasażerów w samochodzie i po chwili pozwalają z powrotem bezpiecznie oprzeć się o oparcie fotela.

W sytuacji, kiedy dochodzi do kolizji przy prędkości 50 km/h, a pasażerowie nie mają zapiętych pasów, ciało człowieka jest wyrzucane z samochodu z siłą równą 2,5 tony. Warto pomyśleć, o ile bezpieczniejsi byśmy byli, gdyby ta sama siła wciskała nas w fotel samochodowy.

To właśnie dzieje się w momencie wypadku z dzieckiem, kiedy jedzie tyłem do kierunku jazdy. Jego ciało, zamiast być gwałtownie wyrwane do przodu, a głowa opadać z ogromnym ciężarem na klatkę piersiową, łamiąc przy tym kręgi szyjne, jest wciskane w fotelik samochodowy. Zagłówek i osłony boczne doskonale okalają głowę, szyję i korpus dziecka, diametralnie zwiększając jego bezpieczeństwo. Wynika to z faktu, że siły zderzenia rozkładają się na całej powierzchni pleców i głowy malucha.

Fotelik RWF – badania potwierdzają bezpieczeństwo

Wykonane przez markę samochodową Volvo i firmę ubezpieczeniową Folksam badania wykazują, że do momentu osiągnięcia przez dziecko wieku 4 lat malec ma aż pięciokrotnie większą szansę na przeżycie i/lub uniknięcie obrażeń w przypadku jazdy tyłem. Badania wykonane przez Volvo pokazują, że dzieci w grupie 0-4 lata, które podróżowały tyłem do kierunku jazdy, zaledwie w 8% wypadków potrzebowały pomocy medycznej. W przypadku jazdy przodem w tej samej grupie wiekowej aż u 40% dzieci niezbędna była pomoc medyczna. Warto mieć te wyniki w pamięci, kiedy stoimy przed podjęciem decyzji: fotelik RWF czy FWF?

Fotelik RWF – co to znaczy?

Fotelik samochodowy RWF – polecane modele

W ofercie fotelików samochodowych dostępnych jest coraz więcej modeli montowanych tyłem do kierunku jazdy. Wybraliśmy dla Was te, na które warto zwrócić uwagę.

Trzy ciekawe modele ma w swojej ofercie norweska marka BeSafe. Fotelik RWF BeSafe iZi MODULAR i-Size jest fotelikiem z kategorii 0-18 kg, pozwala przewozić dziecko od narodzin mniej więcej do około czterech lat. Model ten posiada normę i-Size oraz spełnia rygorystyczny szwedzki TEST PLUS, a w testach ADAC uzyskał 4 gwiazdki. Jego montaż odbywa się na zaczepy Isofix, przez co możliwość błędu w mocowaniu jest niemal całkowicie wyeliminowana.

Model BeSafe iZi Modular A X1 i-Size to również fotelik samochodowy RFW z kategorii wagowej 0-18 kg. Wyróżnia się podwójną ochroną w przypadku zderzenia bocznego, w skorupie fotelika znajduje się bowiem system SIP, który pochłania siłę uderzenia. Dodatkowo możecie zamontować z boku fotelika od strony drzwi element SIP+, który jeszcze bardziej poprawia jakość ochrony bocznej. Co więcej, fotelik posiada system automatycznego dociągania pasów, który gwarantuje prawidłowe zapięcie dziecka w foteliku.

Trzecim z polecanych przez nas modelem fotelika RFW firmy BeSafe jest iZi TURN i-Size, który nie tylko posiada system ochrony w przypadku zderzenia bocznego, ale również dla wygody rodziców ma możliwość obrotu o 360 stopni.

GB CONVY-FIX jest kolejnym w naszym dzisiejszym wpisie fotelikiem, który może być użytkowany od pierwszych dni życia. Ten jednak posłuży dłużej, bo nie do 18, a 25 kg. Do wagi 18 kg maluszek może jeździć tyłem, natomiast powyżej tej wagi rodzice muszą skierować fotel do przedniego kierunku. Podobnie jak w modelu BeSafe, montaż CONVY-FIX odbywa się przez zaczepy Isofix z dodatkową nogą stabilizującą. Warto zwrócić uwagę, że regulowany w kilku poziomach zagłówek jest dodatkowo zintegrowany z pasami bezpieczeństwa, co sprawia, że zawsze układają się one jak należy. Model ten jest atrakcyjny nie tylko pod względem jakości i ceny, ale również wizualnie. Jest dostępny bowiem w kilku wersjach kolorystycznych.

Montaż w oparciu o bazę Isoxif odbywa się również w foteliku Swandoo Marie 3 i-Size. Jest to model dla dzieci w przedziale wagowym 0-18 kg. Producent podaje również alternatywnie przedział wzrostu malucha – 40-105 cm. W przypadku tego fotelika instalacja w samochodzie jest praktycznie niemożliwa, bowiem jest on wyposażony we wskaźniki poprawnego montażu. Co więcej, model ten wyposażono w system pozwalający na prawidłowe napięcie szelek bezpieczeństwa wewnątrz fotelika. Warto wiedzieć, że fotelik Swandoo Marie 3 i-Size może być mocowany przodem i tyłem do kierunku jazdy, ale… model ten ma wbudowany system, który nie pozwala, by dziecko zbyt wcześnie jeździło przodem. W zagłówku wbudowano linię badającą wzrost dziecka, która sprawia, że obrót fotelika nie będzie możliwy, dopóki zagłówek nie znajdzie się na odpowiedniej wysokości.

Możliwość obrotu o 360 stopni zapewnia również fotelik Cybex Sirona SX2 i-Size. Producent rekomenduje przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy przez cały okres użytkowania fotelika, ale dopuszcza, że od około 16-go miesiąca można zamontować ten model również przodem. Fotelik Sirona SX2 i-Size wykonano w technologii ER-Tech, która redukuje obciążenie szyi o ok. 20% bardziej w porównaniu do innych systemów amortyzujących w przypadku zderzenia czołowego.

Zwracasz uwagę, aby kupowane przez Ciebie produkty były wytwarzane w nurcie eko? Spodoba Ci się fotelik RWF Maxi Cosi Mica Pro Eco, do produkcji którego użyto materiałów pochodzących z recyklingu.

Jeśli natomiast nie szukasz fotelika od pierwszego dnia życia, zwróć uwagę na model Britax Römer DualFix M i-Size. Jest on przeznaczony dla dzieci od ukończenia około 3. miesiąca życia aż do 4. Urodzin (wzrostu 105 cm lub wagi 18 kg). Wyróżnia go m.in. opatentowany system Pivot Link ISOFIX. W razie wypadku kieruje siły w dół (do fotelika), a dopiero potem do przodu, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko obrażeń szyi i głowy małego pasażera.

Tyłem do kierunku jazdy – warto czy nie?

Jakie jest Twoje stanowisko w temacie przewożenia dzieci samochodem? Jeśli posiadasz fotelik samochodowy RWF – spotkałaś/eś się z nieprzyjemnymi komentarzami innych? A może uważasz, że w kwestii bezpieczeństwa podczas podróży liczą się tylko wyniki badań i testów zderzeniowych? Podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu!

Podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami.

BoboWózki
2019-10-23 06:46
Badania jasno pokazują, że przewożenie dziecka tyłem przekłada się na jego większe bezpieczeństwo, więc nie można tu mówić o wymysłach producentów. Znamy takie i podobne komentarze rodziców, dlatego też powstał ten artykuł :) Jak sprawdza się fotelik?
Nat
2019-10-22 13:09
19 miesięcy i cały czas tyłek. Gb vaya plus lustereczko. Oby jak najdłużej tyłem. Nie obracamy , nie próbujemy bo po co. Niestety dużo znajomych uważa, że to wymysł producentów i odrazu po 6 miesiącu wręcz obraca przodem:(
Napisz opinię
Follow us
Copyrights 2004-2024 BoboWózki
social mail
social up