Fotelik przodem do kierunku jazdy FWF
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w foteliku samochodowym z homologacją ECE R44/04 można przewozić przodem do kierunku jazdy dziecko ważące powyżej 9 kg, czyli mniej więcej od 9. miesiąca życia. Oznacza to, że w kategorii wagowej 0-13 kg znajdziesz jedynie modele montowane tyłem do kierunku jazdy. Ciekawą alternatywą są foteliki w kategorii 0-18 kg, które po osiągnięciu przez dziecko 76 cm wzrostu można ustawić przodem do kierunku jazdy. Przykładem takiego produktu jest model Britax Dualfix Pro. Montaż tyłem do kierunku jest możliwy dla dzieci o wzroście od 40 do 105 cm, natomiast fotelik samochodowy przodem można ustawić dla maluchów o wzroście od 76 do 105 cm. Obrotowa baza, w którą wpięte jest siedzisko, pozwala na wygodne wkładanie i wyjmowanie dziecka.
Fotelik przodem do kierunku jazdy z możliwością obracania
Fotelik przodem do kierunku jazdy znajdziesz nie tylko w grupie modeli z możliwością obracania. Wiele produktów z grupy wagowej 9-18 kg montowanych jest jedynie w ten sposób. Są one przeznaczone głównie dla dzieci między 1. a 4. rokiem życia. Najczęściej montowane są one na bazie z systemem Isofix, ale często producent zapewnia alternatywny system mocowania za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Foteliki z tej grupy mają własny system pasów bezpieczeństwa.
Wśród modeli z tej kategorii wagowej znajdziesz produkty, które poinformują Cię o poprawnej instalacji siedziska. Dzięki sygnałowi świetlnemu lub dźwiękowemu fotelik da Ci znać, czy został dobrze przymocowany w samochodzie, a także czy dziecko zostało w nim prawidłowo ulokowane. Foteliki z kategorii 15-36 kg możesz umocować jedynie przodem do kierunku jazdy. Warto wiedzieć, że foteliki samochodowe dla starszaków (15-36 kg) nie tylko wyróżniają się jednym kierunkiem montażu. Nie mają one również wbudowanego wewnętrznego systemu pasów. Dziecko oraz fotelik utrzymuje w jednym miejscu tradycyjny samochodowy pas bezpieczeństwa. Niektóre modele mają również system montażu Isofix, który dodatkowo zwiększa poziom bezpieczeństwa małego pasażera.
Dlaczego warto wybrać fotelik przodem do kierunku jazdy?
Dobrej jakości fotelik instalowany przodem do kierunku jazdy wciąż gwarantuje dziecku wysoki komfort podróżowania. Wiele modeli ma bowiem regulowane oparcie z możliwością odchylenia, gdy mały pasażer zaśnie. Wartościową funkcjonalność stanowi również regulacja zagłówka, dzięki czemu głowa dziecka nie opada podczas snu. Pamiętaj, że fotelik samochodowy przodem do kierunku jazdy możesz zamontować również na przednim siedzeniu samochodu, jednak dla większego bezpieczeństwa zaleca się, aby dziecko podróżowało na tylnej kanapie.
Za najbezpieczniejsze uznaje się miejsce na środku tylnej kanapy oraz za siedzeniem pasażera. Montując w samochodzie fotelik do jazdy przodem, wybierz jedno z tych miejsc, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Co więcej: gdy podróżujesz samotnie, masz wtedy również kontakt wzrokowy z małym pasażerem.
Na co zwrócić uwagę wybierając fotelik do jazdy przodem?
Warto podkreślić, że funkcjonalności dodawane przez producentów do fotelików montowanych przodem do kierunku jazdy nie tylko zwiększają komfort podróżowania, ale również poprawiają stopień bezpieczeństwa dziecka podczas jazdy. Coraz więcej modeli montowanych przodem ma bowiem możliwość montażu za pomocą systemu Isofix, a także spełnia normę i-Size. Ten system homologacji, który stosowany jest od 2013 roku, potwierdza, że produkt zaliczył testy zderzeniowe (w tym dachowanie) z zastosowaniem nowoczesnych manekinów. Wybierając fotelik przodem do kierunku jazdy, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów. Przede wszystkim produkt powinien być odpowiedni do wagi i wzrostu dziecka. To najważniejszy, pierwszy krok podczas dokonywania wyboru.
Coraz częściej w opisie poszczególnych modeli znajdziesz nie tylko informację o kategorii wagowej, ale również o przedziale wzrostu. Sprawdź również, czy fotelik jest kompatybilny z systemem montażu dostępnym w Twoim samochodzie. Nie wszystkie modele są odpowiednie do każdego pojazdu. Oparcie fotelika powinno być również kompatybilne z profilem kanapy w samochodzie. Zwróć uwagę na zabezpieczenia przed bocznymi uderzeniami. Niektóre foteliki są wyposażone w dodatkowe systemy absorpcji energii, które mogą zwiększyć ochronę dziecka w przypadku tego typu zderzenia. Przed zakupem dobrym pomysłem będzie również sprawdzenie, czy wybrany model jest wygodny dla małego pasażera. Możesz to zrobić osobiście w sklepach stacjonarnych BoboWózki.
Proponowane kategorie foteliki samochodowe
Od kiedy można wozić dziecko przodem do kierunku jazdy?
Obowiązujące w Polsce przepisy wymagają przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy jedynie w siedzisku z pierwszej grupy wagowej (0-13 kg). W praktyce oznacza to, że fotelik przodem do kierunku jazdy możesz stosować w momencie, gdy maluch wyrośnie z modelu z pierwszej grupy wagowej, czyli około 8.-9. miesiąca życia.
Fotelik przodem czy tyłem do kierunku jazdy?
Mimo iż obowiązujące przepisy wymagają przewożenia dziecka w foteliku samochodowym tyłem do kierunku jazdy jedynie przez pierwsze miesiące życia (dopóki nie wyrośnie z fotelika z grupy 0-13 kg), zaleca się, aby trwało to tak długo, jak to możliwe. Eksperci wskazują, że mały pasażer powinien podróżować tyłem do kierunku jazdy co najmniej do 15. miesiąca życia, a nawet do ukończenia 5. roku życia, ponieważ znacznie zwiększa to jego bezpieczeństwo podczas jazdy. Przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy to lepsza ochrona kręgosłupa oraz szyi i głowy w przypadku nagłego hamowania lub zderzenia.
Czy foteliki do jazdy przodem są regulowane przepisami?
Każdy model fotelików samochodowych dopuszczony do sprzedaży w Unii Europejskiej, nie tylko fotelik przodem do kierunku jazdy, regulowany jest stosownymi przepisami. Przede wszystkim muszą uzyskać homologację ECE R44/04, która potwierdza, że dany produkt spełnia wymagania UE dotyczące bezpieczeństwa małych pasażerów. W Polsce dzieci muszą podróżować tyłem do kierunku jazdy w foteliku z pierwszej grupy wagowej. W fotelikach z kolejnych grup wagowych można przewozić dziecko przodem do kierunku jazdy. Jest to obowiązkowe do momentu, gdy mały pasażer osiągnie 150 cm wzrostu.